TOOLS VOOR THUIS
door Marjon Vos
Ik ben er een groot voorstander van om je werk en je leven makkelijker te maken. Dus hierbij mijn beste tips om het jezelf makkelijker te maken en tijd en energie over kan houden voor de leuke dingen.
Tijd is altijd een lastig ding. Zeker nu we ons leven met een baby in huis zo goed mogelijk proberen te organiseren. Ik weet nooit wanneer ik een uur ongestoord achter elkaar kan werken. Door deze grote verandering ben ik kritisch gaan kijken naar de dingen waar ik mijn tijd eigenlijk aan besteed. En ben ik er best handig in geworden om te kijken waar we tijd kunnen besparen of mijn leven en werk een stuk makkelijker kan maken. In 5 simpele stappen leg ik je uit hoe jij dit voor jezelf kan doen.
1. MAAK EEN LIJST
Je begint om eens inzicht te krijgen in de dingen waar je je tijd aan besteed. De meeste weet je zo wel. Maar er sluipen veel kleine klusjes tussendoor die best veel tijd kosten.
Leg eens een week een kladblok op je bureau en op je keukentafel. Schrijf op wat je doet die dag.
Op een avond pak je alle blaadjes van die week en ga je eens even zitten om dit te groeperen. Zitten en taken bij die eenmalig zijn? Laat ze dan weg van de lijst.
Aan welke taken besteed je nu het meeste tijd aan? Kies de taken uit die regelmatig terugkomen en noteer ze op volgorde van tijd. Dit is de lijst waar je je op gaat focussen en waar je mee aan de slag kan.
2. SCHRAPPEN
De lastigste vraag: wat kan er weg van de lijst? Welke taken hoeven niet gedaan te worden? Passen niet meer bij deze periode in jouw leven. Of horen eigenlijk niet bij jou of bij jouw verantwoordelijkheid. Soms zijn patronen zo gegroeid, en zonder dat je er erg in had heb jij er een paar taken bij gekregen.
Bekijk de lijst eens met een frisse blik. Wat kan er van de lijst af. Communiceer dit duidelijk met de betrokkenen. En wees streng en bewaak je lijst als een rottweiler zodat de taak niet weer terugkomt op je lijst.
3. AUTOMATISEREN
Dan heb je al een wat kortere lijst over. Bij deze derde stap van automatiseren maken we gebruik van de technologie waar we tegenwoordig beschikking over hebben. Als ik terugdenk aan mijn oma die geen wasmachine had en alle was met de hand deed, dan zou ik niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen.
Er zijn best wel wat dingen die geautomatiseerd kunnen worden. In mijn bedrijf heb ik mijn boekhouding zoveel mogelijk geautomatiseerd. Ik werk met Moneymonk. Dat boekhoudprogramma is gekoppeld aan mijn bankrekening. Wanneer er een factuur betaald wordt dan koppelt hij dat automatisch aan de juiste persoon en hoef ik dat alleen nog te bevestigen in het programma. Ook kan ik kassabonnetjes van aankopen scannen met de app en hoef ik dat niet meer allemaal handmatig in te voeren. Dat scheelt me zoveel tijd. En ik houd helemaal niet van administratie dus hoe minder tijd me dat kost hoe beter!
Zo zijn er nog een aantal zaken meer in je bedrijf die je kan automatiseren. Denk aan emailmarketing en het inplannen van Facebook en Instagram berichten. Je hebt er dan 1 keer werk aan om het goed in te stellen en daarna hoef je er niet meer aan te denken.
Maar ook thuis hebben we een aantal zaken die automatisch gaan. Zoals een robotstofzuiger. We kunnen hem programmeren zodat hij iedere dag op een vast tijdstip aan gaat. We hoeven er dus niet eens meer aan te denken om het knopje in te drukken. En je komt thuis in een schoon huis.
Of neem een kijkje naar je bankzaken. Zijn er overschrijvingen die je automatisch kan laten verlopen. Zoals een vast bedrag per maand om te sparen. Daar hoef je dan niet meer over na te denken.
4. UITBESTEDEN
Ik vind uitbesteden best lastig. Bij veel dingen denk ik toch al snel, “ja maar, dat zou ik eigenlijk wel zelf moeten doen”. Maar is dat wel zo? Die overtuigingen die ik heb, die helpen me niet om meer tijd te krijgen.
Maar hoe meer ik er mee oefen, hoe makkelijker het gaat. Het valt me steeds meer op dat er eigenlijk maar weinig taken zijn die ik echt zelf alleen maar kan doen. De rest is allemaal uit te besteden. Het gezicht zijn van Vos en Paard of moeder zijn, dat zijn toch echt dingen die ik zelf wil doen en alleen ik kan. Dus daarom is het belangrijk om juist daar tijd voor over te houden.
En heel eerlijk… anderen kunnen taken vaak beter en sneller dan dat ik ze kan.
Pak je lijst er nog eens bij. Welke taken zijn nog over? En van die taken beantwoord je deze 2 vragen:
- Welke taken kan ik alleen maar doen? Wees kritisch, kan het echt niet door iemand anders gedaan worden?
- Van welke taken krijg je veel energie? Welke vind je leuk om te doen?
Deze taken die houd je. En alle anderen kun je uitbesteden. Met welke taak ga je nu beginnen om uit te besteden? Dat zijn degene waar je het meeste tegenop ziet om die te doen. Of die blijven liggen omdat je er geen zak aan vindt, niet voldoende vanaf weet, maar je wel aan ergert dat het niet gebeurd.
Ik doe mijn boodschappen nu op zondagavond vanaf de bank. Ik bestel alles via de app van de Jumbo. Dan hoeven we alleen maar langs te rijden en ze mee te nemen. Ik dacht altijd dat het best duur was, maar dat viel reuze mee. We hebben wel even wat vergeleken en ik vond een groot verschil tussen de Albert Heijn in ons dorp en de jumbo. Daarom is de keuze op de jumbo gevallen. Soms betaal ik 2 euro voor het klaarzetten van de boodschappen. Maar soms is het ook gratis als je toch bepaalde producten koopt.
Wil je het helemaal makkelijk hebben, dan kun je zelfs de boodschappen laten bezorgen. Dat kan door een supermarkt. Maar ik vond de kosten daarvan best hoog. En we rijden toch langs de supermarkt op weg naar huis. Er bestaat ook de dienst van Picnic. Die leveren gratis. Nu woon ik in een klein dorp waar zij nog niet leveren. Dus misschien heb je geluk en komt Picnic wel bij jou.
Verder zijn we overgestapt op Hello Fresh. Wat heerlijk dat ik niet meer hoef na te denken over wat we zullen eten. Dan nog alle ingrediënten bij elkaar te zoeken, om te rekenen naar de goede hoeveelheden voor ons tweeën en alle boodschappen te doen.
Sinds kort hebben we hulp bij het huishouden. Zo fijn! Natuurlijk kan ik in het weekend 3 uur het hele huis poetsen. Maar wil ik ook zo mijn tijd besteden die we anders als gezin door kunnen brengen samen? Dan weet ik het antwoord wel!
In mijn bedrijf heb ik ondertussen een aantal zaken uitbesteed. Het zijn taken die ik wel zou kunnen doen, als ik me er helemaal in verdiep, maar waar ik niet goed in ben en het kost mij heel veel tijd. Wat ik heb uitbesteed in mijn bedrijf is mijn boekhouding, grafisch ontwerp en het bouwen van mijn website. En ik kan je zeggen: de vrouwen die dit doen, kunnen het zoveel beter en sneller dan dat ik dat zou kunnen. Wat levert dit een vrijheid op! Als ik zo de balans opmaak dan heb ik er graag wat geld voor over om wat tijd en rust terug te krijgen.
En nu ik eenmaal gewend ben aan het uitbesteden, merk ik dat ik steeds makkelijker zaken uit handen geef. Zo heb ik op mijn wensenlijstje echt nog wel wat staan om uit te besteden. Voor de toekomst zal de eerste uitbreiding voor mijn team een virtual assistent zijn.
5. DOEN
Dan blijft er nog een takenpakket over. En dat is voor jou om te doen. Kijk dan eens naar je lijst en voel eens hoeveel makkelijker dat is. Opeens is het overzichtelijker en behapbaar om deze taken te doen.
Door al veel taken te schrappen, te automatiseren en te delegeren moet je eens kijken hoeveel vrijheid, rust, energie en tijd je dit oplevert. De rest kun je inplannen en gaan doen. En dan houd je nog tijd over voor de leuke dingen!
Hoi ik ben Marjon Vos
Vos en paard is ontstaan vanuit mijn ambitie om mensen te laten groeien, zich geïnspireerd, ontroert, krachtig en weer in verbinding met zichzelf en de wereld om zich heen te laten voelen.
Ik wil mensen deze krachtige manier van coachen laten ervaren en een blijvende verandering bieden.